PORADY I AKTUALNOŚCI

Blog

Współpraca poleceniowa i dlaczego nie jest to artykuł o posłuszeństwie

Okładka do artykułu o współpracy poleceni owej. Na dłoniach dorosłych dziecko położyło swoje dłonie. wieża z dłoni

Gdy je poproszę – dziecko podaje mi kredkę podczas wspólnego kolorowania i klocek – podczas budowy zamku, a gdy wspólnie wychodzimy z domu reaguje na „Podaj klucze. Leżą na stole”. 

W artykule opowiemy o kolejnym ważnym aspekcie terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi – współpracy poleceniowej.

Czym jest współpraca poleceniowa?

Współpraca poleceniowa to podejmowanie wspólnych działań z dorosłym i zgodnie z jego instrukcjami. Łatwo powiązać współpracę poleceniową z posłuszeństwem. Na pozór obserwacja dziecka wykonującego instrukcje i reagującego na prośby daje nam obraz dziecka „grzecznego”.  Umiejętność ta jest jednak niezwykle istotną w rozwoju dziecka i to dziecku, a nie dorosłemu przynosi największe korzyści. Współpraca poleceniowa na co dzień ułatwia funkcjonowanie w rodzinie i w grupie, umożliwia naukę, wspiera komunikację i budowanie relacji.To fundament efektywnej pracy nad kolejnymi celami terapeutycznymi.

Brak współpracy poleceniowej u dzieci w spektrum autyzmu

U dzieci z diagnozą zaburzeń rozwojowych, w tym spektrum autyzmu często obserwujemy, że umiejętności z zakresu współpracy poleceniowej nie kształtują się naturalnie i samoistnie. Domniemanych powodów tego może być kilka, w tym między innymi nieprawidłowości w odbieraniu i przetwarzaniu bodźców, problemy z koncentracją i uwagą, zaburzone funkcje wykonawcze, brak motywacji, problemy z  rozumieniem intencji innych osób.  Często obserwujemy też u dzieci z nietypowym rozwojem w zakresie współpracy poleceniowej bardzo silne dążenie do zachowania określonego porządku czy rutyny, które zostałyby zakłócone przez wejście w relację poleceniową z inną osobą. 

Jak uczyć współpracy poleceniowej? 

Najważniejszą bazą do nauki współdziałania w zakresie wykonywania instrukcji jest stworzenie bezpiecznej relacji, w której terapeuta jest osobą ważną i znaczącą dla dziecka. Ważne jest, by dziecko czuło, że współpraca z dorosłym to coś, co może być przyjemne i satysfakcjonujące. 

Istotnym aspektem jest również funkcjonalność uczonych poleceń. Warto w pierwszej kolejności wprowadzać instrukcje, których rozumienie i wykonanie jest potrzebna dziecku w codziennym funkcjonowaniu.

Na początku dziecko uczy się reagowania na proste polecenia, np.daj czy usiądź.

Stopniowo przechodzimy do bardziej złożonych instrukcji, które wymagają większej koncentracji i większego zaangażowania. Wraz z kolejnymi sukcesami tworzymy polecenia kilkuelementowe, np. Idź do szatni i weź śniadaniówkę albo Daj pani Kasi autko z szafy.

Gdy osiągamy sukcesy we współpracy poleceniowej w indywidualnej pracy z dzieckiem, możemy przenosić tę umiejętność do pracy w grupie. Praca nad współpracą poleceniową w grupie rówieśniczej wymusza tworzenie poleceń w innej formie gramatycznej, dziecko musi być bardziej uważne na komunikaty nauczyciela, aby wysłuchać polecenie i wykonać je z grupą, np. Wstańcie lub A teraz załóżcie buty.

Nauka współpracy poleceniowej w 5 krokach:

  • Budowanie fundamentów zaufania i motywacji
    Pracę nad współpracą poleceniową musimy rozpocząć od stworzenie atmosfery zaufania. Terapeuta musi znaleźć czas na poznanie dziecka –  jego preferencji, zainteresowań i sposobu komunikacji. Ważne jest, by dziecko poczuło się bezpieczne i wiedziało, że interakcja z terapeutą będzie dla niego pozytywnym doświadczeniem. Nie możemy też zapomnieć o motywacji dziecka. Motywacja jest budowana poprzez wprowadzanie ulubionych aktywności i wzmocnień, które sprawiają, że dziecko chętnie angażuje się w naukę.
  • Nauka prostych, jednoetapowych poleceń
    Naukę współpracy poleceniowej rozpoczynamy od wprowadzania prostych poleceń, takich jak: daj, usiądź, pokaż.
    Podcza nauki można skorzystać z modelowania lub podpowiedzi manualnej – terapeuta mówi polecenie, a następnie pokazuje dziecku lub pomaga fizycznie w wykonaniu zadania. Terapeuta stopniowo wycofuje podpowiedź (do gestu, delikatnego nakierowania),  coraz bardziej doceniając samodzielne wykonanie polecenia z jednoczesnym stopniowym wycofywaniem się z doceniania tych sytuacji zadaniowych, w którym udzielona została pomoc. Celem, do którego dążymy jest całkowicie samodzielna realizacja przez dziecko polecenia. 
  • Stopniowe zwiększanie trudności poleceń
    Gdy dziecko zaczyna rozumieć i reagować na proste instrukcje, można zacząć wprowadzać bardziej złożone polecenia, np. Weź klocek i połóż go na stole lub Idź do szatni i weź śniadaniówkę. Z czasem terapeuta pracuje z dzieckiem nad zwiększeniem liczby kroków w poleceniach oraz wydłużeniem czasu, w którym dziecko musi skupić się na zadaniu. Ważne jest, aby każda nowa umiejętność była wprowadzana stopniowo i w tempie dostosowanym do możliwości dziecka.
  • Praca nad generalizacją umiejętności
    Po opanowaniu poleceń w indywidualnych warunkach terapeutycznych dziecko uczy się stosować je w różnych środowiskach i z innymi osobami, np. w  większej grupie przedszkolnej albo w domu. Terapeuta współpracuje z rodzicami i opiekunami, aby pokazać, jak wprowadzać współpracę poleceniową w codziennym życiu dziecka.
  • Wzmacnianie samodzielności i wewnętrznej motywacji
    Głównym celem rozwijania współpracy poleceniowej jest to, by dziecko samo chciało podejmować działanie – nie tylko w oczekiwaniu na docenienie przez inną osobę czy też otrzymanie preferowanego przedmiotu lub aktywności, ale także z wewnętrznej chęci uczestniczenia w interakcji. Dziecko uczy się, że współpraca poleceniowa prowadzi do pozytywnych doświadczeń, a zadania terapeutyczne stają się coraz bardziej interesujące i angażujące.

Ważne elementy procesu:

  • cierpliwość i konsekwencja – Każde dziecko potrzebuje innego tempa i czasu na naukę.
  • monitorowanie postępów – Terapeuta obserwuje, które polecenia dziecko rozumie, a które wymagają dalszej pracy.
  • dostosowanie strategii – Jeśli dziecko ma trudności, wprowadzane są nowe metody, takie jak: wizualne wsparcie, dodatkowe modelowanie lub krótsze instrukcje.

Dlaczego współpraca poleceniowa jest ważna? 

To fundament dla dalszej pracy terapeutycznej. Dzięki tej umiejętności dziecko uczy się skupienia, elastyczności i otwartości na nowe wyzwania, co wspiera jego rozwój we wszystkich obszarach. Osiągniecie z dzieckiem współpracy poleceniowej daje mu możliwość pełnego uczestniczenia w zajęciach grupowych i budowania relacji z rówieśnikami oraz dorosłymi.

_________________________

Na podstawie szkolenia „Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – od dźwięku do myślenia” Marty Sierockiej-Rogali BCBA (certyfikowany analityk zachowania BCBA, szkoleniowiec, superwizor, terapeuta, logopeda, współzałożycielka Fundacji Scolar) tekst przygotowała Maria Jarmużek.

Opieka merytoryczna nad artykułem: dr Beata Urbaniak BCBA – certyfikowany analityk zachowania BCBA, szkoleniowiec, superwizor, terapeuta, dyrektor Niepublicznego Specjalnego Przedszkola Familia



PRZEDSZKOLE „Familia”

25 marca, 2025

Zgeneralizowane dopasowywanie – od szukania par do łączenia pluszowego misia z niedźwiedziem w ZOO.

W przedszkolu Familia bardzo dużo czasu poświęcamy na terapię indywidualną, podczas której pracujemy z dziećmi w oparciu o programy starannie

#spektrum autyzmu, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne

PRZEDSZKOLE „Familia”

Na zdjęciu widzimy kilkoro dzieci, które wykonują te same ruchy, co ich nauczycielki. Podnoszą ręce do góry, stoją wyprostowani. Dzieci naśladują nauczyciela

13 lutego, 2025

Naśladowanie zgeneralizowane – uczymy się przez obserwację otoczenia

W artykule tłumaczymy, czym jest zgeneralizowane naśladowanie oraz jak uczyć tej umiejętności dzieci z diagnozą zaburzeń rozwojowych. Artykuł powstał między

#spektrum autyzmu, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne

PRZEDSZKOLE „Familia”

Okładka do artykułu o współpracy poleceni owej. Na dłoniach dorosłych dziecko położyło swoje dłonie. wieża z dłoni

16 stycznia, 2025

Współpraca poleceniowa i dlaczego nie jest to artykuł o posłuszeństwie

Gdy je poproszę – dziecko podaje mi kredkę podczas wspólnego kolorowania i klocek – podczas budowy zamku, a gdy wspólnie

#spektrum autyzmu, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne

PRZEDSZKOLE „Familia”

Na zdjęciu dorosły i dziecko oglądają razem książkę z obrazkami. Dziecko siedzi na kolanach dorosłego. Dziecko wskazuje palcem na obrazek. Widać jedynie zbliżenie na dłonie i książkę.

12 grudnia, 2024

Pole wspólnej uwagi – kluczowy element komunikacji i rozwoju społecznego

Dziecko pokazuje coś i upewnia się, że Ty też zwrócisz na to uwagę. I odwrotnie – dziecko koncentruje uwagę na

#spektrum autyzmu, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne

PRZEDSZKOLE „Familia”

23 października, 2024

VB-MAPP – narzędzie oceny umiejętności komunikacyjnych i społecznych dzieci z zaburzeniami rozwoju. 

W Przedszkolu Terapeutycznym „Familia” w Swarzędzu dbamy o prawidłową, dokładną diagnozę dziecka, trafną ocenę jego potrzeb i wyznaczanie realnych, funkcjonalnych

#diagnoza, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne