PORADY I AKTUALNOŚCI

Blog

Logopedyczne ABC – jak wspieramy rozwój mowy u dzieci

okładka artykułu o ćwiczeniach logopedycznych dla dzieci

Dlaczego logopedzi zalecają, aby podczas różnych zajęć dzieci lepiły ludziki z plasteliny? Czy układanie puzzli pomoże mojemu dziecku w nauce mowy? No i co ma wspólnego ręka z językiem?  

W artykule tłumaczymy, gdzie w mózgu „powstaje” mowa i dlaczego zajęcia u logopedy to nie tylko ćwiczenia buzi i języka. Zachęcamy też do wprowadzenia prostych zabaw w domu, które wesprą rozwój mowy u dzieci. 

Zajęcia logopedyczne dla dzieci 

Czy wiesz, że w procesie powstawania i rozumienia mowy uczestniczy kilka obszarów mózgu? Na zajęciach logopedycznych terapeuta bardzo często wprowadza ćwiczenia logopedyczne niezwiązane bezpośrednio z mową i komunikacją. Dlaczego tak jest? 

Ośrodki odpowiedzialne za mowę znajdują się najczęściej w dominującej półkuli mózgowej. Ośrodek Broki (zwany czasem ośrodkiem Broca) odpowiedzialny jest za generowanie mowy (artykulację), a ośrodek Wernickiego odpowiada za rozumienie mowy

Oprócz tych dwóch kluczowych ośrodków w procesie mówienia i rozumienia mowy biorą również udział pola ruchowe zlokalizowane w płacie czołowym, obszary znajdujące się w korze limbicznej, móżdżek oraz pola kojarzeniowe. 

dzieci pracujące nad motoryką małą, bawią się orzechami, wagonami drewnianej kolejki, klockami i ciastoliną

Logopedia dla dzieci – ćwiczenia buzi, języka i… dłoni!

Ośrodek Broki, zwany również ośrodkiem ruchowym mowy, połączony jest ściśle z ośrodkiem ruchowym ręki. Ośrodki te zlokalizowane są bardzo blisko siebie w korze mózgowej. Pobudzając jeden z tych ośrodków (mowy lub ręki) poprzez odpowiednią stymulację, wpływamy także na pracę drugiego z nich. No i część zagadki wyjaśniona. Ćwiczysz rękę, ćwiczysz też mowę!

Wydawanie dźwięków to złożony i skomplikowany ruch narządów artykulacyjnych (m.in. języka, warg, żuchwy) i jest efektem współdziałania wielu grup mięśniowych w obrębie twarzy dziecka. 

Obniżone napięcie mięśniowe powoduje problemy z artykulacją – mówieniem lub wypowiadaniem poszczególnych głosek. Dzieci, u których występują problemy w zakresie motoryki małej, czyli prawidłowej pracy rąk (palców i dłoni), często mają też problemy z prawidłowym kształtowaniem się mowy, szczególnie mowy czynnej – mówieniem. 

 

Ćwiczenia motoryki małej jako dobre uzupełnienie zajęć logopedycznych

Wiemy już, że ćwiczenie mięśni dłoni, precyzji ruchów wpływa również pośrednio na stymulację obszaru mózgu odpowiedzialnego za mowę. Dlatego też u wielu dzieci ćwiczenia z zakresu motoryki małej są ważną częścią terapii mowy i uzupełnieniem zajęć logopedycznych. 

Aktywności wprowadzane podczas ćwiczeń logopedycznych, takie jak: zabawy paluszkowe, nawlekanie, przesypywanie, nakładanie przedmiotów na drążek, lepienie z plasteliny i budowanie z klocków usprawniają dłonie i mają też za zadanie stymulowanie obszaru ruchowego mowy. 

Proponuj dziecku w domu zabawy manualne, które wesprą jego rozwój. Angażuj dziecko w prace domowe, które będą dostosowane do wieku dziecka i pomogą mu ćwiczyć się w precyzji. Wspieraj dziecko w próbach samodzielnego ubierania się, samoobsługi. Obserwuj w ilu codziennych sytuacjach dziecko może rozwijać swoje umiejętności manualne, doskonalić precyzję ruchu palców i całych dłoni. 

Ćwiczenia lewopółkulowe a rozwój mowy u dziecka

Lewa półkula mózgu odpowiada za myślenie logiczne, porządkowanie, wnioskowanie, umiejętność pisania i czytania, odbieranie i różnicowanie dźwięków mowy, a także za dokonywanie złożonych operacji werbalnych. 

Zatem stymulacja pracy lewej półkuli mózgu kto wsparcie zajęć logopedycznych jest konieczna!

Podczas codziennych zajęć w przedszkolu i w domu ćwiczmy z  dziećmi układanie sekwencji, szeregów, szukanie podobieństw i odwzorowywanie. Elementy tych aktywności można bez większego wysiłku wprowadzić do codziennych aktywności. Poprzez ćwiczenia lewopółkulowe dziecko uczy się zauważać i stosować określone reguły, stosunki pomiędzy przedmiotami, a także przyswaja podstawową zasadę porządkowania od lewej do prawej, co będzie bardzo istotne podczas nauki pisania.

zajęcia dla dzieci, ćwiczące lewą półkulę mózgu

Autorka tekstu: Kinga Mikołajczak, pedgagożka specjalna, logopedka. W ProFamilia prowadzi indywidualne zajęcia z logopedii, terapii pedagogicznej i terapii ręki.

PRZEDSZKOLE „Familia”

25 marca, 2025

Zgeneralizowane dopasowywanie – od szukania par do łączenia pluszowego misia z niedźwiedziem w ZOO.

W przedszkolu Familia bardzo dużo czasu poświęcamy na terapię indywidualną, podczas której pracujemy z dziećmi w oparciu o programy starannie

#spektrum autyzmu, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne

PRZEDSZKOLE „Familia”

Na zdjęciu widzimy kilkoro dzieci, które wykonują te same ruchy, co ich nauczycielki. Podnoszą ręce do góry, stoją wyprostowani. Dzieci naśladują nauczyciela

13 lutego, 2025

Naśladowanie zgeneralizowane – uczymy się przez obserwację otoczenia

W artykule tłumaczymy, czym jest zgeneralizowane naśladowanie oraz jak uczyć tej umiejętności dzieci z diagnozą zaburzeń rozwojowych. Artykuł powstał między

#spektrum autyzmu, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne

PRZEDSZKOLE „Familia”

Okładka do artykułu o współpracy poleceni owej. Na dłoniach dorosłych dziecko położyło swoje dłonie. wieża z dłoni

16 stycznia, 2025

Współpraca poleceniowa i dlaczego nie jest to artykuł o posłuszeństwie

Gdy je poproszę – dziecko podaje mi kredkę podczas wspólnego kolorowania i klocek – podczas budowy zamku, a gdy wspólnie

#spektrum autyzmu, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne

PRZEDSZKOLE „Familia”

Na zdjęciu dorosły i dziecko oglądają razem książkę z obrazkami. Dziecko siedzi na kolanach dorosłego. Dziecko wskazuje palcem na obrazek. Widać jedynie zbliżenie na dłonie i książkę.

12 grudnia, 2024

Pole wspólnej uwagi – kluczowy element komunikacji i rozwoju społecznego

Dziecko pokazuje coś i upewnia się, że Ty też zwrócisz na to uwagę. I odwrotnie – dziecko koncentruje uwagę na

#spektrum autyzmu, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne

PRZEDSZKOLE „Familia”

23 października, 2024

VB-MAPP – narzędzie oceny umiejętności komunikacyjnych i społecznych dzieci z zaburzeniami rozwoju. 

W Przedszkolu Terapeutycznym „Familia” w Swarzędzu dbamy o prawidłową, dokładną diagnozę dziecka, trafną ocenę jego potrzeb i wyznaczanie realnych, funkcjonalnych

#diagnoza, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne