PORADY I AKTUALNOŚCI

Blog

VB-MAPP – narzędzie oceny umiejętności komunikacyjnych i społecznych dzieci z zaburzeniami rozwoju. 

W Przedszkolu Terapeutycznym „Familia” w Swarzędzu dbamy o prawidłową, dokładną diagnozę dziecka, trafną ocenę jego potrzeb i wyznaczanie realnych, funkcjonalnych celów terapeutycznych. Do diagnozy umiejętności dziecka z zaburzeniami rozwojowymi i w spektrum autyzmu wykorzystujemy najlepsze narzędzie na polskim rynku – VB-MAPP. 

Z artykułu dowiesz się, co to jest VB-MAPP, jak pracować z tym narzędziem i jakie korzyści płyną z precyzyjnej oceny umiejętności komunikacyjnych i społecznych dziecka za pomocą VB-MAPP.

Co to jest VB-MAPP?

VB-MAPP (Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program) to dedykowane narzędzie do oceny umiejętności językowych i społecznych dziecka. 

Przeznaczone jest w szczególności do oceny rozwoju dzieci w spektrum autyzmu i dzieci, które z innych powodów mają problemy z nabywaniem umiejętności językowych.

VB-MAPP to narzędzie dostępne w polskim opracowaniu, które zawdzięczamy Marcie Sierockiej-Rogali – założycielce Fundacji SCOLAR, certyfikowanej terapeutce BCBA. 

Czym różni się VB-MAPP od innych narzędzi diagnostycznych? 

VB-MAPP bazuje na funkcjonalnej analizie języka, której autorem jest B.F. Skinner. To oznacza, że VB-MAPP szczególnie zwraca uwagę na użycie słów w różnych kontekstach i analizuje komunikacyjne (funkcjonalne) umiejętności dziecka. 

VB-MAPP wyróżnia trzy konteksty użycia języka: 

  • MAND – proszenie o przedmiot, który dziecko widzi/słyszy;
  • TACT – nazywanie przedmiotu, które dziecko widzi/słyszy
  • UMIEJĘTNOŚCI INTRAWERBALNE – mówienie o tym, czego dziecko nie widzi, nie słyszy.

To jedyne dostępne w języku polskim narzędzie, które pozwala ocenić rozwój dziecka w tych trzech wymienionych aspektach.

Jakie inne sfery, poza językowymi, badamy za pomocą VB-MAPP?

Narzędzie porządkuje umiejętności dziecka w 16 sferach kluczowych z zakresu kompetencji językowych, społecznych i poznawczych. 

Oprócz trzech językowych wymienionych powyżej VB-MAPP bada m.in.

  • naśladowanie i reagowanie na polecenia;
  • klasyfikowanie z uwagi na funkcję, cechę i klasę;
  • analizę wzrokową i dopasowywanie;
  • zachowania społeczne i zabawy (w grupie i samodzielnie);
  • umiejętności czytania, pisania i liczenia. 

Co to są kamienie milowe w rozwoju dziecka?

Kamienie milowe to umiejętności fundamentalne w rozwoju dziecka, które pozwalają na późniejszy samodzielny rozwój. VB-MAPP przejrzyście wytycza kamienie milowe w każdej ze sfer kluczowych, co pozwala na łatwą i precyzyjną ocenę rozwoju dziecka. 

Wsparciem dla terapeuty podczas badania umiejętności dziecka z pomocą narzędzia VB-MAPP są czytelne, uporządkowane arkusze oceny. 

Dla kogo przeznaczone jest narzędzie VB-MAPP? 

VB-MAPP zbiera umiejętności rozwojowe nabywane przez dzieci do 4 roku życia (w przypadku prawidłowego rozwoju). Narzędzie przeznaczone jest dla dzieci, których rozwój jest zaburzony i tym samym może być wykorzystywany również w ocenie rozwoju starszych dzieci, jeśli jego umiejętności nie przekraczają tych ujętych w VB-MAPP. 

Program terapeutyczny na podstawie oceny VB-MAPP 

Program terapeutyczny, aby był skuteczny i maksymalnie wykorzystywał kompetencje dziecka, musi bazować na dokładnej analizie i ocenie umiejętności dziecka na etapie opracowywania programu terapeutycznego. 

Z doświadczeń superwizorów wynika, że podstawową przyczyną niepowodzeń edukacyjnych dzieci są źle dobrane programy terapeutyczne – zbyt trudne lub zbyt łatwe.

Interpretacja wyników na podstawie badania VB-MAPP pozwala na opracowanie celów edukacyjnych.

W Przedszkolu „Familia” wiemy, jak ważne jest prawidłowe dobranie celów edukacyjnych i dopasowanie programu terapeutycznego do indywidualnych potrzeb dziecka. 

VB-MAPP służy w Przedszkolu Terapeutycznym „Familia” w Swarzędzu do precyzyjnej oceny rozwoju dziecka, opracowania szczegółowego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb dziecka programu terapeutycznego i dalszego monitorowania postępów. 

Kto może przeprowadzić badanie narzędziem VB-MAPP?

VB-MAPP nie jest trudnym narzędziem diagnostycznym i badanie może być przeprowadzone przez terapeutę w ramach cyklu edukacyjnego w przedszkolu. Ważne jest, aby osoba prowadząca badanie była uważna i obiektywnie oceniała badane umiejętności. 

Kiedy i jak można przeprowadzić ocenę rozwoju dziecka z pomocą VB-MAPP? 

W ramach VB-MAPP badamy umiejętności, które można badać metodą testową i umiejętności, które należy obserwować w naturalnych sytuacjach – podczas zabawy, codziennych aktywności.

Badanie można przeprowadzić w warunkach typowych – np. w przedszkolu, gdzie na co dzień dziecko uczy się i bawi. Istotne jest, aby warunki prowadzenia badania pozwalały dziecku na wykazanie się umiejętnościami w sprzyjających warunkach. Nim przystąpimy do badania dziecko powinno oswoić się z miejscem i osobą dorosłą, która będzie przeprowadzać badanie. Ważne jest nawiązanie relacji z dzieckiem.

Podczas badania nie należy korzystać ze znanych dziecku przedmiotów, zabawek i materiałów edukacyjnych, na których ćwiczymy na co dzień umiejętności. Chcemy faktycznie ocenić rzeczywiste funkcjonalne umiejętności dziecka, a nie zapamiętane „przykłady”. 

Badanie może trwać od 1 godziny do nawet 10 godzin, w zależności od wieku dziecka i jego poziomu rozwojowego. 

 

Zapraszamy do naszego przedszkola na zajęcia terapeutyczne realizowane w ramach Niepublicznego Przedszkola Specjalnego Familia w Swarzędzu i zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka WWR w Swarzędzu. 

 

PRZEDSZKOLE „Familia”

25 marca, 2025

Zgeneralizowane dopasowywanie – od szukania par do łączenia pluszowego misia z niedźwiedziem w ZOO.

W przedszkolu Familia bardzo dużo czasu poświęcamy na terapię indywidualną, podczas której pracujemy z dziećmi w oparciu o programy starannie

#spektrum autyzmu, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne

PRZEDSZKOLE „Familia”

Na zdjęciu widzimy kilkoro dzieci, które wykonują te same ruchy, co ich nauczycielki. Podnoszą ręce do góry, stoją wyprostowani. Dzieci naśladują nauczyciela

13 lutego, 2025

Naśladowanie zgeneralizowane – uczymy się przez obserwację otoczenia

W artykule tłumaczymy, czym jest zgeneralizowane naśladowanie oraz jak uczyć tej umiejętności dzieci z diagnozą zaburzeń rozwojowych. Artykuł powstał między

#spektrum autyzmu, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne

PRZEDSZKOLE „Familia”

Okładka do artykułu o współpracy poleceni owej. Na dłoniach dorosłych dziecko położyło swoje dłonie. wieża z dłoni

16 stycznia, 2025

Współpraca poleceniowa i dlaczego nie jest to artykuł o posłuszeństwie

Gdy je poproszę – dziecko podaje mi kredkę podczas wspólnego kolorowania i klocek – podczas budowy zamku, a gdy wspólnie

#spektrum autyzmu, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne

PRZEDSZKOLE „Familia”

Na zdjęciu dorosły i dziecko oglądają razem książkę z obrazkami. Dziecko siedzi na kolanach dorosłego. Dziecko wskazuje palcem na obrazek. Widać jedynie zbliżenie na dłonie i książkę.

12 grudnia, 2024

Pole wspólnej uwagi – kluczowy element komunikacji i rozwoju społecznego

Dziecko pokazuje coś i upewnia się, że Ty też zwrócisz na to uwagę. I odwrotnie – dziecko koncentruje uwagę na

#spektrum autyzmu, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne

PRZEDSZKOLE „Familia”

23 października, 2024

VB-MAPP – narzędzie oceny umiejętności komunikacyjnych i społecznych dzieci z zaburzeniami rozwoju. 

W Przedszkolu Terapeutycznym „Familia” w Swarzędzu dbamy o prawidłową, dokładną diagnozę dziecka, trafną ocenę jego potrzeb i wyznaczanie realnych, funkcjonalnych

#diagnoza, #terapia w przedszkolu, #zajęcia terapeutyczne